Dåliga kunder gör bra affärer! – ett dilemma i offentlig upphandling

Dåliga kunder gör bra affärer! – ett dilemma i offentlig upphandling

Årligen genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av 500–600 miljarder kronor. Alla upphandlingar ska följa lagen om offentlig upphandling (LOU), oavsett vilken typ av vara eller tjänst det rör sig om. Läs mer LOU bygger på idén att inköp kan och bör göras på samma sätt på alla marknader. Men det finns många slags marknader och ofta är det inte ändamålsenligt att handla enligt LOU. Genom att vara ”dåliga kunder” och inte helt följa reglerna i LOU, kan offentliga organisationer göra bättre inköp. Är sådana regelbrott demokratiskt försvarbara? Författaren diskuterar offentliga organisationers inköpsverksamhet med utgångspunkt i en studie av hur upphandlingar av tjänster från managementkonsulter går till. Sådana tjänster är komplexa och ställer offentliga upphandlare inför svåra avvägningar. Författaren diskuterar offentliga organisationers inköpsverksamhet med utgångspunkt i en studie av hur upphandlingar av tjänster från managementkonsulter går till. Sådana tjänster är komplexa och ställer offentliga upphandlare inför svåra avvägningar. Om författarna Staffan Furusten är föreståndare för Score (Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor) och docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

Läs mer om Dåliga kunder gör bra affärer! – ett dilemma i offentlig upphandling

Dåliga kunder gör bra affärer! – ett dilemma i offentlig upphandling

Ekonomi & Management

Hitta Dåliga kunder gör bra affärer! – ett dilemma i offentlig upphandling även hos:




Rulla till toppen