I alla företag är lönsamhet ett av de viktigaste målen, eftersom detta skapar stabilitet och resurser för tillväxt. Att skapa lönsamhet blir därför ett av företagsledningens främsta ansvarsområden. I detta arbete krävs att effektiva och tydliga metoder används för att bekräfta att utvecklingen leder mot målen och för att fånga upp varningssignaler som kräver motåtgärder. De företag som lyckas bäst sin analys och styrning kommer att bli de mest stabila och lönsamma i framtiden. Den här boken behandlar generella analysmetoder som kan användas av de flesta företag för att upptäcka varningssignaler och styra mot uppställda målsättningar. Läs mer Tyngdpunkten i boken ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och kassaflödesanalys samt olika sambandsmodeller för simulering och strategiska beslut. Boken riktar sig till företagsledare, controllers och ekonomiska rådgivare samt till studenter på universitets- och högskolenivå. Den kan dessutom fungera som en uppslagsbok för ekonomiska bedömare som inte regelbundet arbetar med företagsanalys. Boken har fått en bred användning både inom näringslivet och på universitet och högskolor, och har sedan första upplagan fortlöpande uppdaterats med bland annat analys via responstabeller, en vidareutveckling av Dupont-modellen och kombinationstabeller för nyckeltalsanalys. Om författarna Mikael Carlson är civilekonom DHS och har varit verksam som lärare i företagsekonomi och revisor. Sedan 1988 verksam som konsult inom ekonomistyrning och affärsutveckling i det egna företaget Promik AB. Har ett flertal styrelseuppdrag och en bred erfarenhet av managementutbildning inom både mindre och börsnoterade bolag i Sverige och utomlands, och har skrivit flera böcker och artiklar inom området. Mikael Carlson har även ingått i referensgruppen för BAS Nyckeltal samt varit ordförande i den svenska branschorganisationen Sveriges Redovisningskonsulters Förbund (SRF) och i det internationella samarbetsorganet Nordic Accountant Federation (NAF). Kontakta författaren på www.chefsutveckla.nu
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…