Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 2, Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter

Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 2, Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive  autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till  grundläggande teorier om pragmatik. Block III redovisar forskning om pragmatisk utveckling hos barn med typisk utveckling. Teorier och begrepp inom barnspråksforskning med relevans för pragmatisk utveckling och svårigheter diskuteras också. Block IV behandlar pragmatiska svårigheter i relation till språkstörning och andra funktionsnedsättningar. I slutet presenteras en övergripande teoretisk modell för att förstå hur pragmatiska svårigheter kan uppstå. Blocket ger också  pedagogiska och kliniska implikationer för intervention. Språkutveckling och språkstörning hos barn del 2 riktar sig främst till logoped­studenter, logopeder och specialpedagoger men kan även läsas av studenter i psykologi, pedagogik och språkvetenskapliga ämnen. Den kan också användas som fördjupningslitteratur i forskarutbildning inom dessa ämnen. Även andra yrkesgrupper som kommer i kontakt med barn med olika slag av pragmatiska svårigheter kan ha nytta av boken.

Läs mer om Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 2, Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter

Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 2, Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter

Ordböcker & Språk

Hitta Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 2, Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter även hos:




Rulla till toppen