Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern

Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern

Allt fler barn växer idag upp i två- eller flerspråkig miljöer. Men barn blir inte tvåspråkiga av sig själva. En stor insats krävs, framför allt av föräldrarna. Många ställer sig frågan om det är bra, och om det överhuvudtaget går, att lära små barn flera språk samtidigt. Lenore Arnberg, fil dr, språkforskare och själv invandrad från USA, menar att det går alldeles utmärkt. Och mer än så, att det är berikande för barnen som blir mer öppna och flexibla som individer. I denna utgåva av Så blir barn tvåspråkiga (reviderad 2004) försöker författaren besvara föräldrarnas vanligaste frågor: Är det rätt att lära ett barn två språk samtidigt? Hur gör man? Finns det olika metoder? Kan tvåspråkighet få några följder för barnets utveckling? Vad gör jag när mitt barn blandar ihop språken? Varför svarar mitt barn bara på svenska när jag talar på mitt hemspråk? Förutom redovisning av forskningen på området innehåller boken fallstudier, möten med olika familjer, praktiska råd och förslag på inlärningsmetoder, lästips samt ett avslutande frågeformulär som indikerar vilken nivå av tvåspråkighet man som förälder bör sikta mot.Det här är en print-on-demand-utgåva. Läs mer på www.wwd.se/pod

Läs mer om Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern

Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern

Ordböcker & Språk

Hitta Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern även hos:




Rulla till toppen