Låt språket bära – Genrepedagogik i praktiken

Låt språket bära – Genrepedagogik i praktiken

I den nya samlade läroplanen, Lgr 11, ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger lärare det stöd de behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna. ?I den nya, fjärde upplagan finns ännu fler anpassningar till Lgr 11, nya struktursteg och modelltexter och en ny genremedlem: Ej tidsordnad instruktion. Boken stödjer lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp. Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens. Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan.  Denna titel har tidigare givits ut av Hallgren & Fallgren men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

Läs mer om Låt språket bära – Genrepedagogik i praktiken

Låt språket bära – Genrepedagogik i praktiken

Ordböcker & Språk

Hitta Låt språket bära – Genrepedagogik i praktiken även hos:




Rulla till toppen