Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Hur blir man musiker? Vad är anledningen till att mästare/lärlingssystemet är så levande i högre musikutbildningar? Hur går det till att överföra praktisk kunskap som musicerande? Med avstamp i tre dialogseminarieserier som genomförts med lärare och studenter vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm utvecklar författaren en syn på villkoren för hur praktik kan förmedlas. Bland det som tas upp finns musikhögskolelärarens förhållande till språket, hur det ibland är nödvändigt att ’gå runt’ problem med hjälp av språkliga bilder och den oenighet som omger centrala begrepp som t.ex. ’tolkning’. Ett annat tema är de inneboende motsättningar som både pedagogen och musikern möter i sin vardag, t.ex. planering/spontanitet och enkelhet/komplexitet. Bilden av hur en erfaren utövare hanterar den typen av ’paradoxala fält’ påverkar vår syn på praktisk kunskap i allmänhet. Sven Åberg är lutenist och lektor i renässans- och barockluta vid Kungl. Musikhögskolan (KMH).

Läs mer om Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Konst & Musik

Hitta Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik även hos:




Rulla till toppen