Samspelets psykologi i förskolan

Samspelets psykologi i förskolan

Det är inte så vanligt att man läser en fackbok och blir så makalöst berörd.’ Jenny Klefbom barnpsykolog Som pedagog i förskolan möter man ibland stora utmaningar i samspelet med ett barn eller i barngruppen. Att kombinera pedagogik med psykologi ger en stärkt relationskompetens särskilt i mötet med barn som ännu inte knäckt samspelskoden.   Boken visar på samspelets betydelse för barns utveckling hälsa och lärande. Med utgångspunkt i situationsbeskrivningar hämtade från förskolans vardag presenterar Jenny Jakobsson Lundin forskning och teorier om exempelvis anknytning och lek samt om organisations- och gruppsykologi. Hon ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.   Jenny Jakobsson Lundin är skol- och förskolepsykolog i Haninge kommun där hon arbetar mycket med att ge konsultation till pedagoger ute i verksamheten. Hon är också utbildare i programmet  Vägledande samspel – ICDP . Tillsammans med kollegan Tuija Lehtinen har hon även skrivit boken Psykologi för klassrummet utgiven på Lärarförlaget 2016.  

Läs mer om Samspelets psykologi i förskolan

Samspelets psykologi i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Samspelets psykologi i förskolan även hos:




Rulla till toppen