I världsutställningarnas tid : kungahus näringsliv & medier

I världsutställningarnas tid : kungahus näringsliv & medier

Prins Albert av Storbritannien gjorde världsutställningen i London 1851 till sitt livsverk. Kung Oscar II av Sverige lät avbilda sig i stearin choklad och levande bilder vid Konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Prinsessan Christina invigde svenska paviljongen på världsutställningen i New York 1964 och hamnade på löpsedlarna då hon tog tunnelbanan till utställningsområdet. Samverkan mellan kungahus och näringsliv löper som en röd tråd genom de stora utställningarnas historia.I världsutställningarnas tid. Kungahus Näringsliv & Medier berättar om kungligheters agerande i den nya massmediala offentlighet som uppstod i industrialiseringens kölvatten. Genom åren skänkte kungligheter glans åt en rad utställningar men samtidigt bidrog utställningarna till att uppdatera bilden av monarkin i ett föränderligt samhälle. Kungligheternas roll handlade inte bara om invigningstal och ceremonier – ofta var de även aktivt engagerade i evenemangens tillkomst inriktning och innehåll. Näringsliv och kungahus agerade i medial symbios.

Läs mer om I världsutställningarnas tid : kungahus näringsliv & medier

I världsutställningarnas tid : kungahus näringsliv & medier

Historia & Arkeologi

Hitta I världsutställningarnas tid : kungahus näringsliv & medier även hos:




Rulla till toppen