Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

’De barn som behöver mest kärlek är de barn som ber om kärlek på svårast sätt.’ Hur känns det att vara den elev som skriker och bråkar? Och varför blir det så? Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare. Hans gripande berättelser kombineras med hans egna reflektioner som vuxen och han kopplar dem även till teori och forskning.   Nu är Alexander Skytte lärare i idrott och hälsa och har även arbetat i fritidshem. Han föreläser om npf i skolan och som bloggare är han känd som Bokstavspedagogen. Innehåll Inledning   1. BARNET ’Hårt mot hårt fungerar inte.’    2. ELEVEN ’Om jag inte kan vara duktig kan jag lika gärna vara dålig.’    3. TONÅRINGEN ’Online behöver jag aldrig vara ensam.’    4. SOLDATEN ’När detaljfokus blir en styrka.’    5. LÄRAREN ’Jag kommer aldrig kunna lösa alla mina elevers problem. Men jag kan i alla fall se till att vårt möte blir något positivt.’   6. VUXEN MED EXTRA ALLT ’Pojken som blev vuxen.’    Tack   Litteratur Utlåtanden Alexander Skyttes bok är oumbärlig för alla som arbetar i skolans värld. Och för alla andra som vill förstå hur det är att gå igenom skoltiden utan att bli förstådd. Elisabet Wallin fritidshemslärare   Ett unikt inifrånperspektiv från ett barn med särskilda behov. Annelie Karlsson specialpedagog och föreläsare   Förståelsen vi erbjuds i boken är rättfram och nödvändig för att skapa så gynnsamma förhållanden vi kan i en lärmiljö där alla våra elever ges möjlighet att växa. Linda Jensen författare Efter att i stort sett ha sträckläst hans bok kan jag med glädje meddela att Alexander Skytte skildrar sitt inifrånperspektiv på ett mycket empatiframkallande och lärorikt vis. Det är många av mina elever genom åren som porträtteras genom hans erfarenheter. Upplägget i boken gör det lätt att skifta fokus och hans egna erfarenheter varvas med teorier på ett sätt som är lätt att ta till sig. Som lärare har du stor nytta av att läsa Pojken med extra allt och som arbetsgivare kollega och medmänniska har du det definitivt. Till alla er som någon gång tänkt tanken; om jag bara kunde förstå varför hen gör så här… Läs och begrunda. Även om de erfarenheter Alexander Skytte skriver om gäller endast honom vågar jag påstå att vi har många barn i dagens skolor som känner igen sig väl. Veronica Gustafsson specialpedagog och författare till Elever som utmanar oss Författaren delar frikostigt med sig av sina erfarenheter från sitt liv som en person med diagnoserna adhd och autism. Läsaren kommer nära inpå Alexander Skyttes liv och genom texten målas händels

Läs mer om Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

Psykologi & Pedagogik

Hitta Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism även hos:




Rulla till toppen