Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan

Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan

Ögonblicksforskningen är en metod för kompetensutveckling som använts med framgång på förskolor i Malmö. Metoden bygger på kollegialt lärande där pedagogernas egna föreställningar om praktiken undersöks granskas och analyseras med hjälp av forskning. Ögonblicksforskning är ett sätt att systematiskt arbeta med kvalitetsarbetet i förskolan – metoden stämmer överens med Läroplanens kapitel om uppföljning utvärdering och utveckling.Ögonblicksforskningen i Malmö har bidragit till: • Att verksamhetens kvalitet ökat när gapet mellan värdegrundsfrågor och undervisning minskar. • Att nyfikenheten hos pedagoger ökar när delaktigheten i lärandet ökar. • Att dialogen mellan vuxen-barn utvecklas till att präglas av respekt och delaktighet. • Att den kunskap som pedagoger och barn bär med sig och som många gånger är dold blir synliggjord.

Läs mer om Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan

Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan även hos:




Rulla till toppen