Formativt ledarskap i en digitaliserad värld

Formativt ledarskap i en digitaliserad värld

Att leda formativt handlar i praktiken om att ”forma under utveckling”, oavsett om det gäller elevernas lärande, medarbetares lärande eller organisationens lärande. Flertalet av skolorna i Sverige har ambitionen att arbeta formativt, men hur får vi det formativa att genomsyra alla led av vår verksamhet? Kan vi dessutom använda digitaliseringen som katalysator i det arbetet? Den här boken innehåller konkreta exempel på hur du kan använda digitala verktyg för att förstärka och effektivisera arbetet med att leda och utveckla verksamheten. Den lärande organisationen, det formativa förhållningssättet och digitala verktyg bildar en treenighet för oss att använda för att få varje elev att utveckla sin fulla potential. Med utgångspunkt i nyckelstrategierna inom formativ bedömning får du i den här boken veta hur detta kan se ut ur ett ledarskaps och -verksamhetsperspektiv. Boken vänder sig i första hand till dig som har ett särskilt ansvar för att leda lärande. Läs den gärna tillsammans i skolans ledningsgrupp, ert förstelärarnätverk eller i rektorsgruppen. Malin Frykman har tidigare skrivit Skolledare i en digitaliserad värld – att leda lärande. Hon har bred erfarenhet av skolledarskap formativ bedömning och digitalisering. Till vardags är hon verksam som projektledare för skolans digitalisering i Stenungsunds kommun.

Läs mer om Formativt ledarskap i en digitaliserad värld

Formativt ledarskap i en digitaliserad värld

Psykologi & Pedagogik

Hitta Formativt ledarskap i en digitaliserad värld även hos:




Rulla till toppen