Bygga en plats för möten: ett projekt i nära relation med omvärlden

Bygga en plats för möten: ett projekt i nära relation med omvärlden

De bygger kunskap, relationer och en bänk Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt. Så sa ett barn när byggandet av en sittplats kom igång strax utanför förskolan Trollets gård i Kalmar. En sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som samtidigt synliggör barn som medborgare i samhället. Bygga en plats förmöten skildrar ett projekterande arbetssätt på en fyraårsavdelning. I boken berättar tre förskollärare hur arbetet utvecklades, från barnens första tankarom vad begreppet välkomnande kan innebära till att invigningsbanden runt sittplatsen klipptes. De beskriver hur de lyssnade på barnens idéer, följde deras processer, utmanade, bekräftade och erbjöd verktyg för fortsatt undersökande hela tiden i nära relation med omvärlden. Förskolan Trollet har sedan mer än 30 år hämtat inspiration från förskolorna i Reggio Emilia. Boken är rikt illustrerad med dokumentationsbilder. Ur innehållet:  Välkommen till oss påTrollet Hundraspråklighet Förskolan Trollets verksamhetsidé Tema och projekt Vår pedagogiska miljö Att välja grupper Trollets systematiska kvalitetsarbete Hur gör vi det möjligt? Mötesstruktur Arbetsgrupper En dag på Trollet Projektet Envälkomnande plats Ett projekt påbörjas på fyraårsavdelningen Vad är välkomnande? Delaktighet genom reflektionssamling Foton på välkomnande platser Fokus på sittplatser En modell av platsen Välkomnande sittplatser på gården Ledarrollen och riktlinjer Berga centrum brinner Välkomnande sittplatser i närområdet En mångfald avundersökande En byggutmaning Parallella processer Föräldrarnas delaktighet

Interkulturell medvetenhet : Med kunskap självkännedom acceptans nyfiken

När vi möter människor som har en annan kulturell bakgrund…

Läs mer »

Rulla till toppen