Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt

Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt

Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt’av Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman.Hur kan personalen i förskolan utveckla verksamheten när schemat redan är fullt? Här redogör tre erfarna förskollärare från Göteborg för sina erfarenheter av aktionsforskning, ett arbetssätt som de använt för att stärka kvaliteten och personalens kompetens i fem förskolor i Örgryte. Författarna har arbetat i sina barngrupper samtidigt som de fortbildat sig och handlett kollegor.Monica Nylund, Cecilia Sandback och Barbro Wilhelmsson mottog 2008 ett stipendium från Ulla-Britta Bruuns Minnesfond en fond som inrättats för att förskollärare ska få möjlighet att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap.Karin Rönnerman, professor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet, har varit deras handledare. Hon medverkar här med ett kapitel som ger den teoretiska grunden för förskolornas praktiska arbete med aktionsforskning. Boken vänder sig främst till pedagoger, rektorer och personer med utvecklingsuppdrag inom förskola och skola samt till lärarstudenter och pedagoger som fortbildats i aktionsforskning och väntas få ett handledaruppdrag. Innehåll:FörordInledningPerspektiv på det egna arbetetAktionsforskning en väg mot kvalitet och förbättring (Karin Rönnerman)Aktionsforskning en översiktAktion forskning lärandeKurs i aktionsforskningAtt systematiskt följa processen och synliggöra vardagshändelserAktionsforskning leder till reflektion och ny kunskapEn praktisk guide till att bedriva aktionsforskningArbetslagens praktiska utvecklingsarbeteBörjan på en utveckling utan slutAktionsforskning i praktikenNyckelpigan: Att synliggöra alla barnAvdelning 4: Lärandemiljön i hallenMyggan: Hur stimuleras barns språkutveckling?Spindeln: Språkutveckling genom böckerAvdelning 5: ProblemlösningHandledarnas reflektionerHur man stödjer utvecklingsarbetetFramgångsfaktorer för kvalitetsutvecklingPlanering för hela verksamhetsåretHandledningens syfteRollen som handledareTid för teori och utvecklingViktigt att klargöra allas förväntningarOlika förutsättningar en utmaningHur märks utvecklingen i verksamheten?Arbetet och verksamheten blir mer intressantEn rektors reflektioner över verksamhetsutvecklingLärdomar, professionella vinster och svårigheterLedningenKompetensenOrganisationenVisionerLitteratur

Läs mer om Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt

Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt

Psykologi & Pedagogik

Hitta Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt även hos:




Rulla till toppen