Undervisningsstrategier – – för lärandeidentitet

Undervisningsstrategier – – för lärandeidentitet

Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området – hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga.Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör för att vara framgångsrika ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området.Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola fritidshem förskoleklass grundskola gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer barn- och elevhälsans olika professioner beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.

Läs mer om Undervisningsstrategier – – för lärandeidentitet

Undervisningsstrategier – – för lärandeidentitet

Psykologi & Pedagogik

Hitta Undervisningsstrategier – – för lärandeidentitet även hos:




Rulla till toppen