Skolfrånvaro : KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete

Skolfrånvaro : KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete

Barn och ungdomar som inte går till skolan tenderar att bli osynliga och glömmas bort. De går då miste om mycket som de både behöver och har rätt till. De riskerar också att utveckla svårigheter som kan bli hinder i såväl den personliga utvecklingen som i integreringen in i vuxensamhället. Skolfrånvaro riskerar att ge långtgående effekter som psykisk ohälsa och socialt utanförskap. Med både individen och samhället i fokus, och ur såväl ett kortsiktigt som ett långsiktigt perspektiv, är det mycket angeläget att tidigt upptäcka och systematiskt stödja elever som uppvisar tendenser till skolfrånvaroproblematik. Boken syftar till att ge handfasta råd och verktyg för att systematiskt kartlägga, åtgärda och förebygga skolfrånvarosituationer. Utöver en konkret arbetsstruktur för att arbeta mot en ökad skolnärvaro erbjuds grundläggande psykologisk kunskap om beteenden, motivation och förändringsarbete. Underlag för kartläggning och åtgärder finns att ladda ner från www.studentlitteratur.se/skolfranvaro. Skolfrånvaro – KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete vänder sig till skolledare, lärare och övrig personal inom och utanför skolan, som psykologer, specialpedagoger, kuratorer, skolsköterskor, skolläkare, socialtjänst och BUP.

Läs mer om Skolfrånvaro : KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete

Skolfrånvaro : KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete

Psykologi & Pedagogik

Hitta Skolfrånvaro : KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete även hos:




Rulla till toppen