Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015

Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015

Regeringen har i sitt uppdrag till Kungliga biblioteket att ta fram en nationell biblioteksstrategi särskilt efterfrågat en analys av vilka utvecklingsbehov som finns för skolbiblioteken för att de i ökad grad ska kunna främja språkutveckling och stimulera till läsning.Som en del i detta arbete har Kungliga biblioteket gett Cecilia Gärdén, forskare vid Högskolan i Borås, i uppgift att ta fram en forsknings- och kunskapsöversikt gällande skolbibliotekets roll för elevers lärande.I rapporten konstateras att texter om skolbibliotek visar en både splittrad och sammanhållen bild av verksamheten, såväl internationellt som i Sverige. De senaste årens undersökningar bekräftar och stärkerdet som vi redan kände till genom många års forskning på skolbiblioteksområdet.

Läs mer om Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015

Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015

Litteraturvetenskap

Hitta Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015 även hos:




Rulla till toppen