Reflektionshandboken för pedagoger

Reflektionshandboken för pedagoger

Hur kan man tänka kring sitt arbete och sin yrkesroll, ensam och tillsammans med andra? Och på vilket sätt är denna reflektion viktig för oss och för arbetet? Det är utgångspunkten för den här boken. Reflektionshandboken för pedagoger är en hjälp för lärandeorienterad reflektion. Den behöver inte läsas från pärm till pärm, utan den fungerar som en uppslagsbok med riktlinjer för hur reflektion kan bli ett stöd i din yrkesverksamhet. ”Reflektion är ett verktyg för professionsutveckling. Som pedagog är det viktigt att reflektera över praxis för att synliggöra de egna teorierna, värderingarna och handlingarna. Den här boken klargör vad reflektion är och hur reflektionsprocessen konkret kan användas för utveckling av den egna verksamheten. Den vänder sig både till lärarstudenter och verksamma pedagoger.” – Christine Engström, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Översättning: Hans Dalén Fackgranskning: Christine Engström, Göteborgs universitet Kristin Bie har arbetat som lektor vid sjuksköterskeutbildningen, och då särskilt med reflektion vid vägledning av studenter. Hon arbetar i dag vid utvecklingscentret i Björgene där hon leder etikrådet för hälso- och omsorgsarbete och anordnar kurser för etikvägledare. Rättelse: Kristin Bie är ensam författare till denna bok. På grund av ett feltryck står ett annat namn på bokens baksida. Denna person har dock inte medverkat i bokprojektet.

Läs mer om Reflektionshandboken för pedagoger

Reflektionshandboken för pedagoger

Psykologi & Pedagogik

Hitta Reflektionshandboken för pedagoger även hos:




Rulla till toppen