Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Vi vet att vi borde äta hälsosammare slänga mindre mat och spara mer till pensionen ändå gör vi inte alltid det. När gapet mellan vilja och handling inte går att överbrygga med ökad information eller kunskap kan vi behöva en hjälpande knuff ­ vi kan behöva nudging. Nudging innebär att kombinera psykologi och design för att göra det lätt att göra rätt utan att använda lagar förbud eller ekonomisk kompensation. Det här är den första svenska handboken i nudging. Författarna guidar dig genom Beteenderesan en arbetsmodell där du steg för steg förenklar för både dina kunder och din organisation att fatta önskvärda beslut. Du får bland annat lära dig att: Se till att det önskvärda beteendet är förvalt Rama in och förstärka det önskade budskapet Påminna vid rätt tidpunkt Göra användaren till en del av lösningen Modellen är förankrad i forskning och praktiskt utprovad inom näringsliv och offentlig sektor. Målet är att skapa beteendeförändring som gynnar både individen och dina affärsmässiga resultat och planeten. Författarna är alla verksamma på Sveriges första beteendebyrå Beteendelabbet. De arbetar för att skapa hållbar utveckling inom bostad transport sparande vård och hälsa genom att kombinera kunskap från psykologi beteendeekonomi och design.

Läs mer om Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Psykologi & Pedagogik

Hitta Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt även hos:




Rulla till toppen