Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare

Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare

Vad innebär egentligen att lärarutbildning vilar på vetenskaplig grund?Handlar det om att läraren ska förmedla forskningsresultat eller attstudenter ska utveckla forskarkompetenser genom systematiska undersökningaroch examensarbete? Eller rör det sig om att studenter läser forskningsartiklaroch teoretisk litteratur?Än mer komplext blir det när det gäller naturvetenskap för förskolaoch grundskolans tidigare år. Dessa lärarutbildningar vilar på mångaolika vetenskapliga grunder, såsom naturvetenskapliga forskningsresultat,naturvetenskapensforskningsmetoder, utbildningsvetenskapligforskningom barns lärande och forskning om barns lärande i naturvetenskap.I den här rapporten kan du läsa resultatet från en forskningscirkel somborrar i precis de här frågorna. Lärare och forskare på institutionen Natur –Miljö – Samhälle på Fakulteten för lärande och samhälle har tillsammansreflekterat och skrivit.

Läs mer om Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare

Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare

Psykologi & Pedagogik

Hitta Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare även hos:




Rulla till toppen