Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom

Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom

I Lekens flertydighet lyfter Maria Øksnes fram nya perspektiv på barns lek. I boken diskuterar författaren rådande teman och diskurser som bestämmer hur vi tänker och agerar när det gäller barns lek i förskola, fritidshem och skola. Hon beskriver hur viktigt det är att barn får lov att bara vara barn delar av dagen och leka utan vuxnas förväntningar på att det ska komma ut någon form av lärande ur deras lek. Läs mer Författaren vill också lyfta fram barnens egen upplevelse av sin lek och fritid i förskola och fritidshem. I dag finns mycket lite forskning som intresserar sig för vad leken faktiskt betyder för barnen. Mot bakgrund av den ”nya” barndomssociologin betraktas barn nu emellertid som sociala aktörer; som subjekt som kan bidra med sina egna erfarenheter och uppfattningar av sina liv, eftersom de konkret känner i sin egen kropp vad det innebär att vara barn, att leka och ha fritid. Boken riktar sig främst till blivande yrkesverksamma lärare på förskolenivå och fritidspedagoger. Om författarna Maria Øksnes är själv förskollärare, men i dag verksam som forskare. Hon undervisar också blivande förskollärare vid DMM, Högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim, Norge.

Läs mer om Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom

Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom

Psykologi & Pedagogik

Hitta Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom även hos:




Rulla till toppen