Ledarskap i klassrummet

Ledarskap i klassrummet

Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera: Planering – att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär. Kontroll – att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna. Motivation – att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen. Gruppering – att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper. Individualisering – att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar. Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering. Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter. Andra upplagan

Läs mer om Ledarskap i klassrummet

Ledarskap i klassrummet

Psykologi & Pedagogik

Hitta Ledarskap i klassrummet även hos:




Rulla till toppen