Kunskap, fantasi och föreställning – – om mentalisering i lärarprofessionen

Kunskap, fantasi och föreställning – – om mentalisering i lärarprofessionen

Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga. Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll. Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.

Läs mer om Kunskap, fantasi och föreställning – – om mentalisering i lärarprofessionen

Kunskap, fantasi och föreställning – – om mentalisering i lärarprofessionen

Psykologi & Pedagogik

Hitta Kunskap, fantasi och föreställning – – om mentalisering i lärarprofessionen även hos:




Rulla till toppen