Inkluderingskompetens vid adhd & autism

Inkluderingskompetens vid adhd & autism

Hur skapar vi en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism? I boken får du stifta bekantskap med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips som även omfattar dyslexi och dyskalkyli. Börja var du vill och arbeta själv eller tillsammans med andra. Verktygen och värdegrunden för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever gynnar samtliga elever vi har i skolan och bidrar dessutom till en ökad studiero. Funktionstrappans uppdelning och helhetsperspektiv underlättar för lärare, elevhälsa och rektorer att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens där ingen behöver kunna allt, men där alla behöver kunna mer. Många av de praktiska exemplen i boken passar redan för eleverna på låg- och mellanstadiet, men Funktionstrappan kan med fördel tillämpas även för äldre elever eller i förskolor, fritidshem och LSS-verksamheter. Funktionstrappans fyra steg: Steg 1: Förstå autism, ADHD, styrkorna och de 50 nedsatta funktionerna. Steg 2: Kompensera nedsatta funktioner med rätt stöd och bygg på det som fungerar. Steg 3: Interagera funktionellt med elever, vårdnadshavare och kolleger. Steg 4: Excellera med en funktionell verksamhet genom rätt roller, processer och syn på inkludering. Förord av Bodil Jönssons, professor emerita: I den här boken pekar Linda Jensen både på de berörda elevernas svårigheter och styrkor och på vad lärare och övrig skolpersonal kan göra for allas lärande och delaktighet i den konkreta skolvardagen. Boken har en uppsjö av exempel men är föredömligt strukturerad utifrån vad och hur och varför.De konkreta tipsen […] inspirerar till egna variationer […] Det är en bok att både börja i och återkomma till […] viktig för både arbetsglädjen och lärandet i nuet och framtiden för det långsiktigt hållbara. – Bodil Jönsson, professor emerita Djupt imponerad av hur heltäckande den är. Nu vet jag vart jag ska hänvisa ’mina’ lärare så att de inte måste läsa massor av olika böcker. – Erika Granholm, specialpedagog i Umeå Varje huvudtema rymmer mängder med förklarande underrubriker, kopplingar till skollagen och uppdraget, fakta, tips, listor, forskning och beskrivande exempel från skolans vardag. Författaren fyller med denna mycket bra och fullspäckade bok väl sitt mål och syfte: att förmedla kunskaper och inspiration till skolans personal och genom dessa underlätta inlärning och gynna välmående hos skolans elever. – BTJ-häfte 1, 2018, Therese Nordholm.

Läs mer om Inkluderingskompetens vid adhd & autism

Inkluderingskompetens vid adhd & autism

Psykologi & Pedagogik

Hitta Inkluderingskompetens vid adhd & autism även hos:




Rulla till toppen