Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap

Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap

Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011. I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; ­modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål ­prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning. Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för ­rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurs­litteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.

Läs mer om Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap

Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap

Psykologi & Pedagogik

Hitta Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap även hos:




Rulla till toppen