Casemetodik för lärare – – att överbrygga klyftan mellan teori och praktik

Casemetodik för lärare – – att överbrygga klyftan mellan teori och praktik

Boken Casemetodik för lärare behandlar metodik för dialoger inom ramen för skolutveckling lärarutbildning och handledning. Fallbeskrivningar eller case används för att presentera dilemman som stimulerar till reflektion. Målet är att stärka den gemensamma analysen samt att utveckla lärarens mentaliseringsförmåga genom deliberativ dialog. Boken har en allmändidaktisk ansats snarare än en ämnesdidaktisk. Den består av två delar. I den första delen presenteras metodikens teori och praktik i några kapitel med fokus på olika områden som exempelvis ordningsfrågor undervisning betygssättning samarbetssvårigheter inom arbetslaget och jämställdhet. I andra delen presenteras ett antal case som belyser några olika vanliga områden där dilemman ofta uppstår i skolverksamheten. Samtliga case som presenteras är autentiska – de beskriver händelser som författarna tagit del av genom egen praktik i handledning eller i utbildning av lärare. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området. Alla case avslutas med frågor som läsaren kan reflektera över och som kan bilda underlag för den dialog som sedan förs kollegialt.Boken vänder sig till lärare lärarutbildare skolledare förstelärare och andra handledare i skolverksamheten och är tänkt att användas i lärarutbildning lärarutveckling handledarutbildningar rektorsutbildning och speciallärar- och specialpedagogutbildningar.

Läs mer om Casemetodik för lärare – – att överbrygga klyftan mellan teori och praktik

Casemetodik för lärare – – att överbrygga klyftan mellan teori och praktik

Psykologi & Pedagogik

Hitta Casemetodik för lärare – – att överbrygga klyftan mellan teori och praktik även hos:




Rulla till toppen