Bedömning i och av skolan – – praktik, principer, politik

Bedömning i och av skolan – – praktik, principer, politik

I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation  av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning  menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn  och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt  dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning.  Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov,  kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt  internationella kunskapsmätningar. Kapitlen är indelade i fyra principiella teman: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman  är lika relevanta i varje del av utbildningssystemet. Till den andra  reviderade upplagan har ett par kapitel ersatts och fyra kapitel är  helt nyskrivna: två om förskolan, ett om PISA-studierna och ett  om Skolinspektionen. Övriga kapitel är kraftigt omarbetade och upp daterade. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.

Läs mer om Bedömning i och av skolan – – praktik, principer, politik

Bedömning i och av skolan – – praktik, principer, politik

Psykologi & Pedagogik

Hitta Bedömning i och av skolan – – praktik, principer, politik även hos:




Rulla till toppen