Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Det sägs att det är bra att tänka själv. Men vad betyderdet att tänka själv? Är det möjligt? Är det önskvärt?Genom samtal med andra kan man få man tillgång tillolika perspektiv, hjälp att se nya lösningar och att kritiskt granska förgivettagna föreställningar. Borde vi kanske därför kräva att slippa tänka själva?Denna bok handlar om hur lärare tillsammans med eleverkan utveckla ett gemensamt tänkande i skolan. Eleverstankar formuleras här som filosofiska frågor med öppna svar vilka behandlas i en så kallad undersökande gemenskap. I boken varvas praktiska exempel med beskrivningar av hur samtal kan planeras och genomföras. I ett inledande kapitel presenteras ett perspektiv på skolans värdegrund som utgår från en problematisering av lärares och skolans dubbla uppdrag, att förmedla grundläggande och specifika värden och samtidigt ge eleverna möjlighet att utveckla egna ställningstagandenoch hållningar. Boken innehåller även instuderingsfrågoratt arbeta vidare med i lärarlaget eller i studentgruppen.Boken riktar sig till lärare, lärarstudenter och pedagoger som arbetar med värdegrundsfrågor i skolan. Texterna kan inspirera coacher och handledare som genom olika organisationer deltar i ett förändringsarbete iskolan.

Läs mer om Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan även hos:




Rulla till toppen