Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare?

Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare?

Sveriges industriella utveckling har under århundraden burits fram av kompetenta invandrare som kompletterat där kunnande och erfarenhet saknats. I dag gäller detta i ännu högre grad. Även det mest avancerade industrilandet måste ständigt fylla på sitt kunskapskapital med global rekrytering. Den kanske viktigaste delen av denna komplettering gäller svenskar på utlandsuppdrag som återvänder hem. Men de har efter några år av bortovaro ofta blivit bortglömda outsiders som i sitt möte med ett svenskt krångelsystem inte sällan finner sig bättre tillrätta med att återvända till utlandsuppdrag eller tvingas starta eget.   Hemvändarnas problem speglar ett betydligt större samhällsekonomiskt problem. En marknad som fungerar som den för begagnade bilar och undervärderar kompetens skapar med tiden stora samhällsekonomiska kostnader i form av förlorad tillväxt när den stöter bort i stället för att attrahera kompetenta människor till Sverige.    Boken innehåller en historisk översikt av kompetensinvandringens industriella betydelse en jämförelse med konsekvenserna av dagens invandringspolitik en diskussion vad HR funktionerna i företag och myndigheter i rent egenintresse bör tänka på samt illustrerar med referenser till hur man gör i andra länder.     Gunnar Eliasson är professor emeritus i industriell ekonomi/dynamik vid KTH Stockholm. Han var tidigare chef för Industriens Utredningsinstitut (IUI numera IFN) och dessförinnan chefsekonom på dåvarande Sveriges Industriförbund.

Läs mer om Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare?

Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare?

Samhälle & Politik

Hitta Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare? även hos:




Rulla till toppen