Läsa bör man? – Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

Läsa bör man? – Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

Vad har skönlitteraturen för betydelse i en skola där läroplanerna framhåller ett vidgat textbegrepp som omfattar både film, dataspel och andra medieformer? Boken vill belysa litteraturundervisningen och litteraturens ställning inom svenskämnet och lärarutbildningen. Boken tar bland annat upp läsvanor och litteraturförståelse, litteratursyn i läromedel samt hur blivande lärare tolkar skönlitterära texter. Läs mer Svenska är det största ämnet i skolan och det största ämnet inom lärarutbildningen. Svenskämnet är dynamiskt och brett, och förhållandet mellan dess olika innehållsliga delar har alltid diskuterats. Vad man ska läsa och hur man pedagogiskt arbetar vidare med det lästa, är de didaktiska kärnfrågorna som många lärare i svenska brottas med. Dessa frågor får särskild betydelse i dag, då det svenska samhället inte längre är kulturellt homogent. Många elever har ett annat kulturarv än det västerländska. Det är därför inte längre självklart att man i skolan ska läsa verk av de stora svenska författarna. Om författarna Bokens huvudredaktör är Lena Kåreland, professor em. och barnboksforskare. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden: litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, receptionsforskning, diskursanalys och pedagogik.

Läs mer om Läsa bör man? – Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

Läsa bör man? – Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

oklassificerat, Övrigt

Hitta Läsa bör man? – Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning även hos:




Rulla till toppen