Första stegen på bönens väg

Första stegen på bönens väg

Här erbjuds läsaren nu en bok där han eller hon på nytt kan upptäcka de tillfällen till bön som bjuds även i ett mycket aktivt liv. Den som i egenskap av andlig fader leder oss fram på det andliga livets väg är fransmannen kardinal Jean-Marie Lustiger. Genom att färdas med honom kan vi var och en av oss nå fram till en punkt då vi beslutar oss för att följa Kristus. För somliga innebär det kanske ett helt nytt engagemang för andra ett återupptagande av ett tidigare. I olika kapitel funderar författaren över enkla traditionella böneformer daglig bön den bönekraft som finns i eukaristin konsten att leva i Kristi närvaro. Han låter oss också ta del av sina tankar om hur man ska be i samband med måltider hur man ber psaltar -psalmerna och hur man kan leva i tillit till Gud och mycket annat. Lustiger uppmuntrar läsaren att försöka hitta sin egen väg i bönen. Den vägen kommer förklarar han att leda till att ’man blir mer vaken och spontan och mindre tyngd av dagliga rutiner’. Man blir dessutom mer uppmärksam både i förhållande till Gud och till andra människor. Lustiger ger praktiska råd till läsaren och uppmuntrar till bön. Han visar att bönen både är ett sätt att tro och att leva för man ber som man tror och man lever som man ber. Jean-Marie Lustiger är internationellt känd som en av de ledande andliga gestalterna i vår tid. Han är ärkebiskop av Paris.

Läs mer om Första stegen på bönens väg

Första stegen på bönens väg

Övrigt oklassificerat

Hitta Första stegen på bönens väg även hos:




Rulla till toppen