Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden

Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden

Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor och ett fullvärdigt medborgarskap. Men med en allt mer polari¬serad och etniskt skiktad arbetsmarknad är utbildning inte längre en tillräcklig förutsättning för social mobilitet, trots att samhället är mer beroende av kunskap och utbildning än någonsin.I denna bok beskrivs relationen mellan utbildning och möjligheten att uppnå de levnadsvillkor som det sociala medborgarskapet föreskriver. Vilka strategier utvecklar barn till invandrare för att övervinna hinder i samhället och erfarenheter av exkludering och stigmatisering? Framför allt fokuseras övergången mellan skola och arbete: Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet? Vilken betydelse har boendemiljön och den lokala skolan för valet av skola? Hur inverkar föräldragrupper, föreningar och andra sociala rörelser på övergången mellan skola och arbetsmarknad? Författare: Aleksandra Ålund, Alireza Bethoui, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Jenny Kallstenius, Catharina Lundqvist, Bolette Moldenhawer, Diana Mulinari, Ali Osman, Isak Reichel, Carl Ulrik Schierup, Caroline Tovatt, Mats Trondman.

Läs mer om Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden

Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden

Psykologi & Pedagogik

Hitta Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden även hos:




Rulla till toppen