Skrivprocessen : teori och tillämpning

Skrivprocessen : teori och tillämpning

Skrivande har stor betydelse för kreativt skapande och kommunikation, liksom för tänkande och inlärning. Idag skriver barn och ungdomar en mängd typer av texter, både i skolan och på fritiden. Men hur kommer de vidare i sitt skrivande? Hur kan de stödjas i sitt lärande? I den här boken betonas att allt skrivande är en process och att all skrivundervisning bör utformas utifrån denna insikt: ett processorienterat skrivande i klassrummet innebär ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt – oavsett ämne och skolnivå. I denna nya, omarbetade och utökade upplaga av boken synas skrivprocesstankarna i ljuset av tjugohundratalets skrivforskning och didaktiska utvecklingsarbete. Författaren presenterar den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning, och de pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas. Boken innehåller även skrivutvecklande övningar och lästips. Skrivprocessen vänder sig till blivande och verksamma lärare på alla skolnivåer. Den är i första hand avsedd för lärare som undervisar i svenska, men är också viktig för lärare i andra ämnen som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt. Tredje upplagan

Läs mer om Skrivprocessen : teori och tillämpning

Skrivprocessen : teori och tillämpning

Psykologi & Pedagogik

Hitta Skrivprocessen : teori och tillämpning även hos:




Rulla till toppen