Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan

Se barnet inifrån riktar sig till dig som är verksam inom förskolan eller som går förskollärarutbildningen. Barn behöver varma och inkännande vuxna runtomkring sig för att själva utvecklas till trygga individer. För de allra flesta barn är föräldrar eller vårdnadshavare de främsta anknytningspersonerna, men du som förskolelärare kommer ofta på en klar andraplats. Med hjälp av anknytningsteori och den så kallade Trygghetscirkeln förklarar Brandtztæg, Torsteinson och Øiestad hur man i förskolan kan komplettera den trygghet barn får av sina föräldrar under den viktiga förskoletiden. Se barnet inifrån att arbeta med anknytning i förskolan ger värdefull kunskap om barns psykiska hälsa, anknytning och känsloreglering. Boken har ett mycket bra upplägg och den är lätt att ta till sig med många exempel från förskolans vardag. Litteraturen om förskolan domineras av ett lärandeperspektiv idag och det är befriande att läsa denna viktiga bok om barnens socioemotionella utveckling och behov. Det är en bok som får pedagogen att stanna upp och reflektera och som ger näring åt ett förhållningssätt som blir gynnsamt för barnets utveckling både kognitivt och socialt. Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 12, 2016

Läs mer om Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan även hos:




Rulla till toppen