Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete

Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete

Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ’människors lika värde’. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskrimineringslagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.

Läs mer om Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete

Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete

Psykologi & Pedagogik

Hitta Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete även hos:




Rulla till toppen