Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare

Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare

Att arbeta med naturvetenskap i förskolan är ett utmanande, spännande och roligt uppdrag. Alla har vi väl förundrats över barns nyfikenhet och goda observationsförmåga när de möter naturvetenskapliga fenomen. Många förskollärare berättar också att det är tacksamt att arbeta med naturvetenskap. Ämnesområdet är stort och det kan vara svårt att som förskollärare få en överblick och veta vad man ska läsa in sig på för att få idéer till relevanta uppgifter att göra tillsammans med barnen. Den här boken handlar om de bärande idéerna i naturvetenskap och är tänkt att stödja förskolläraren i strävan att få grepp om det viktigaste innehållet. Ambitionen är att dra upp de stora linjerna snarare än att ge en heltäckande beskrivning. Exempel från vardagliga sammanhang används för att visa på bärkraften i dessa idéer. Boken är tänkt som kurslitteratur för blivande förskollärare och ämnesfördjupning för verksamma lärare i förskolan. Innehållet diskuteras i förhållande till förskolans läroplan. Mats Areskoug, docent i fysik, Malmö högskola. Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola. Maria Rosberg, universitetslektor i fysik, Högskolan Kristianstad. Susanne Thulin, universitetslektor i pedagogik, Högskolan Kristianstad.

Läs mer om Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare

Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare

Psykologi & Pedagogik

Hitta Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare även hos:




Rulla till toppen