Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs

Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs

Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområde baserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD). Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till den svenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang. Denna fjärde upplaga har ? förutom den nya domstols- och processordningen ? uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis och nationell lagstiftning. Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring. PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).

Läs mer om Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs

Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs

Juridik

Hitta Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs även hos:




Rulla till toppen