Lyckobarnet : pojken som överlevde förintelsen (lättläst)

Lyckobarnet : pojken som överlevde förintelsen (lättläst)

När tåget närmade sig stationen kunde vi se hundratals människor i randiga fångdräkter. De grävde diken, bar tegel och sköt tunga kärror framför sig. Vi var glada att se fångar som levde. – Då dödar de åtminstone inte alla som kommer hit, sade någon.’ Den judiske pojken Thomas Buergenthal var tio år när han släpptes ut från koncentrationslägret Sachsenhausen. Han är en av de yngsta som har överlevt Förintelsen. Barnen hade det svårast i koncentrationslägren. Det enda sättet att överleva var att arbeta. Varje dag valde vakterna ut vilka som skulle leva, vilka som skulle dö. Barn valdes bort först och fördes till gaskamrarna. ’Lyckobarnet’ Thomas hade tur och överlevde. Men hans uppväxt blev svår, nästan hela hans familj dog i Förintelsen. Thomas Buergenthal är idag en välkänd jurist. Lyckobarnet – Pojken som överlevde Förintelsen är en gripande bok som återberättats till lättläst av Johan Werkmäster.

Läs mer om Lyckobarnet : pojken som överlevde förintelsen (lättläst)

Lyckobarnet : pojken som överlevde förintelsen (lättläst)

Biografier & Memoarer

Hitta Lyckobarnet : pojken som överlevde förintelsen (lättläst) även hos:




Rulla till toppen