Litteratur som livskunskap : tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning

Litteratur som livskunskap : tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning

Vilken roll kan litteraturen spela i läsarens existentiella, sociala ochprofessionella personlighetsutveckling? Den frågan stod i centrum för ett symposium i Borås i september 2008 och svaren formulerades av experter från många områden: litteraturvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap, medicin och vårdvetenskap, psykologi, psykiatri och psykoterapiutbildning samt teologi och livsåskådningsforskning. Samtliga sjutton föredrag finns nu samlade i föreliggande symposievolym. Den kan ses som ett initiativ till fortsatt forskning på ett tvärvetenskapligt område som väcker ett växande intresse både inom och utanför universiteten. Volymen har tagits fram av symposiets initiativtagare: Skans Kersti Nilsson, universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, och Torsten Pettersson, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Läs mer om Litteratur som livskunskap : tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning

Litteratur som livskunskap : tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning

Litteraturvetenskap

Hitta Litteratur som livskunskap : tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning även hos:




Rulla till toppen