Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter

Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter

Larmrapporterna om sjunkande läsförståelse har duggat tätt under 2000-talet. Med denna bok vill författarna i stället ta fasta på läsningens möjligheter i vår samtid. Hur kan en meningsfull och lustfylld litteraturundervisning se ut? Vilken roll kan läsningen spela i dagens förändrade medielandskap? Och vad kan vi lära oss av skön­litteraturen själv när det gäller litteraturundervisning? Det är några av de frågor som behandlas i boken. Författarna undersöker vilka roller litteraturen, litteraturundervisningen och den litteratur­di­daktiska forskningen skulle kunna spela i dagens skola och samhälle. Litteratur och läsning – litteraturdidaktikens nya möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium, men även till alla andra som intresserar sig för läsning och litteratur.

Läs mer om Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter

Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter

Psykologi & Pedagogik

Hitta Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter även hos:




Rulla till toppen