Lära till lärare – Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik

Lära till lärare – Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik

Lärarutbildningen skall genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt, som också skall knytas till lärares dagliga arbete. Det vetenskapliga förhållningssättet ska löpa som en röd tråd genom lärarutbildningarnas samtliga delar och uppmuntra till kritisk analys. Detta är en bok som studenten ska ha med sig under utbildningens alla terminer. Läs mer Lära till lärare syftar till att beskriva och fördjupa problematiken kring hur en lärarstudent kan utvecklas till lärare och hur man som färdig lärare kan vidareutveckla sin professionella lärarroll. I del 1 diskuteras motiven för att läraryrket skall vila på en vetenskaplig grund. Del 2 ger en översikt av olika tillvägagångssätt för att genomföra undersökningar såsom intervju, observation, enkäter m.m. I del 3 görs en översikt av några olika forskningsansatser och del 4 behandlar erfarenheter kring studenters examensarbeten. Läs intervju med författaren Jörgen Dimenäs här: Författarintervju (pdf) Om författarna Jörgen Dimenäs och Birgitta Davidsson är huvudredaktörer. Samtliga författare forskar och undervisar vid Högskolan i Borås och Högskolan i Jönköping.

Läs mer om Lära till lärare – Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik

Lära till lärare – Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik

Psykologi & Pedagogik

Hitta Lära till lärare – Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik även hos:




Rulla till toppen