Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning

Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning

Varför dansar killar och tjejer på olika sätt? Är dans en tjejgrej eller dansar killar egentligen bättre än tjejer? Hur många kön finns det? Vad är våld? Hur viktigt är det att vara snygg? Dansundervisning sker ofta genom auktoritär härmpedagogik eller oreflekterad improvisation, men vilka andra alternativ finns? Emelie Bardon beskriver danssalen som ett koncentrat av samhället, där normer och strukturer som finns överallt renodlas och förstärks. I en kompromisslös ton gör hon upp med föreställningar och ideal kring dans och kön. Hon ger också förslag på hur dansundervisning med hjälp av normkritisk pedagogik kan göras demokratisk, inkluderande och utvecklande för alla. Koppla bort autopiloten vänder sig i första hand till alla som undervisar i dans men är intressant för alla lärare som möter elever inte minst inom de estetiska och praktiska ämnena. Innehåll Inledning Bli vän med hen Killarna kommer ikapp Vara fin eller lida pin Solidaritet blir kreativitet Van vid våld Koreografiska krumbukter Bryt upp lektionsstrukturen Dans – en tjejgrej?

Läs mer om Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning

Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning

Konst

Hitta Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning även hos:




Rulla till toppen