Journalistik, reklam och information

Journalistik, reklam och information

Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information. Läs mer Utmärkande drag – Exempel från verkligheten – Kritiskt förhållningssätt – Betonar samspelet mellan text och bild Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken. Exempel från verkligheten Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor. Praktiska uppgifter Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande. Om författarna Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.

Läs mer om Journalistik, reklam och information

Journalistik, reklam och information

Samhälle & Politik

Hitta Journalistik, reklam och information även hos:




Rulla till toppen