Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan

Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan

Att kunna se och möta olika typer av kränkande handlingar är en skyldighet för alla pedagoger. Varje pedagog skulle behöva en social förbandslåda. Men vad skulle en sådan innehålla? Med andra ord vilken slags social guidning behöver barnen? Hur stöttar pedagogen bäst det enskilda barnet, och hur arbetar pedagogen med grupprocesser i förskoleverksamheten? I andra upplagan av Hissad och dissad diskuterar Margareta Öhman dessa frågor ur ett relationellt perspektiv. Hon presenterar också teorin om social exklusionsångest som beskriver grupprocesser som går fel, och hur pedagogen kan bygga en trygg grupp – ett komplement till att stötta det enskilda barnet. Läs mer Grundtesen i boken är människans längtan efter tillhörighet och gemenskap med andra, och den sociala smärta det innebär att hamna utanför gemenskapen. Grunden för att finna gemenskap är barns relationsarbete och hur de använder olika sociala resurser för att inta positioner, bilda vi-gemenskaper och leka. Boken är tänkt som stöd för pedagoger i arbetet med att skapa ett positivt utvecklande klimat som främjar icke-diskriminering och allas lika värde, och där kränkande handlingar inte tillåts bilda negativa samspelsmönster i gruppen. Med hjälp av olika exempel beskriver författaren situationer där pedagoger guidar barnen genom etiska dilemman och konflikter, och stöttar barns självreglering när starka känslor är i omlopp. Om författarna Margareta Öhman är legitimerad psykolog, familjeterapeut och barnkulturvetare. Hon har mångårig erfarenhet som handledare inom förskolan och är flitigt anlitad som föreläsare och fortbildare runt om i Norden.

Läs mer om Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan

Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan även hos:




Rulla till toppen