Hälsopedagogik

Hälsopedagogik

Varför har det skett en förskjutning från ett patogent till ett salutogent synsätt på hälsa? Det är en av frågeställningarna som besvaras i boken med att innebörden i ’hälsa’ speglas utifrån olika perspektiv och utifrån barnets, den unges, och vuxnas/äldres perspektiv. Läs mer I läromedlet beskrivs den historiska utvecklingen fram till idag under temat ’Då och nu’ av bland annat begreppen hälsa, friskvård och hälsorelaterade levnadsvanor. Ett genomgående perspektiv i den beskrivande och diskuterande texten är yrkesrollen som hälsoinspiratör och pedagog med uppgift att förebygga ohälsa. Varje kapitel har följande innehåll Begrepp – här visas på de ord, begrepp och kunskapsområden som är centrala i kapitlet. Dessa ska läsaren tagit till sig efter att ha arbetat med kapitlet. I slutet av kapitlet finns en uppgift som testar detta. Lärtext – texten är dels beskrivande, dels visar den på olika teorier, perspektiv och synsätt inom ett och samma ämnesområde. Med jämna mellanrum finns reflektionsuppgifter som har syftet att läsaren ska reflektera över innehållet. Repetera, resonera och sök – under rubriken finns uppgifter som är såväl repeterande som fördjupande. De fördjupande uppgifterna innebär att ytterligare information söks på internet. Vissa uppgifter är anpassade för sökning av material med syftet att vara uppdaterad inom ämnesområdet samt för att kunna arbeta utifrån en evidensbaserad praktik. Självskattning – varje kapitel avslutas med att läsaren gör en skattning av hur väl hen tagit till sig innehållet i kapitlet. Boken är framtagen för gymnasiekursen hälsopedagogik. Ur innehållet Hälsa och pedagogik 1. Salutogent förhållningssätt 2. Hälsa 3. Hälsopedagogiskt förhållningssätt Kommunikation, interaktion och samarbete 4. Interaktion och kommunikation 5. ”Mötet” och samarbete Hälsa och levnadsvanor 6. Hur mäts hälsa? 7. Psykisk, social och kulturell hälsa 8. Kriser och krishantering Barn, äldre och personer med funktionsnedsättning 9. Barn och unga 10. Äldres hälsa 11. Hälsa och funktionsnedsättning Folkhälsoarbete, arbete och fritid 12. Folkhälsoarbete 13. Arbete och fritid Om författarna Rune Johansson är chef inom habilitering. Han har lång erfarenhet inom rehabilitering och habilitering, akutsjukvård och kommunal verksamhet. Lars Skärgren är pedagog och har arbetat som rektor och utbildningschef inom vuxenutbildning. Han har även arbetat med handledning inom socialtjänst och med personalfortbildningar.

Läs mer om Hälsopedagogik

Hälsopedagogik

Medicin

Hitta Hälsopedagogik även hos:




Rulla till toppen