Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati

Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati

Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning. Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning. Läs mer Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren. Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål. Om författarna Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Läs mer om Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati

Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati

Samhälle & Politik

Hitta Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati även hos:




Rulla till toppen