Barnboken i samhället

Barnboken i samhället

Boken möter idag stark konkurrens från andra medier som internet, tv, film och datorspel, och intresset för läsning har minskat både bland barn och vuxna. Trots det ges det varje år ut en ansenlig mängd barn- och ungdomsböcker i Sverige. I den här boken redogör Lena Kåreland för dagens barnboksmarknad liksom för barnbokens betydelse för barn och unga. Författaren belyser i sju kapitel barnlitteraturen ur skilda aspekter. Hon studerar olika genrer och tendenser i utgivningen och ger exempel på hur barnboken ändrat karaktär beroende på hur samhället under olika tider sett på barn. Ett kapitel ägnas åt barns läsvanor och barns användning av andra medier än den tryckta boken. I ett annat är det litteraturens plats i skolan som står i centrum: hur går det till i klassrummen under svensklektionerna, och hur förhåller sig elevernas fritidsläsning till den litteratur de möter i skolan? Vidare behandlas det mångkulturella samhällets inverkan på barnlitteraturen och på skolans svenskundervisning, och avslutningsvis diskuteras barnboken i spänningsfältet mellan pedagogik och estetik. I denna omarbetade utgåva har hänsyn tagits till de nya läro- och kursplaner för grundskola och gymnasium som trätt i kraft 2011. Nya tendenser i barnboksutgivningen har beaktats liksom ny forskning om läsning av skönlitteratur i skolan. Barnboken i samhället vänder sig till studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, till blivande och verksamma lärare, till bibliotekarier och alla som intresserar sig för barnlitteratur och barns läsning i en mångkulturell medievärld. ANDRA UPPLAGAN

Läs mer om Barnboken i samhället

Barnboken i samhället

Litteraturvetenskap

Hitta Barnboken i samhället även hos:




Rulla till toppen