Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv

Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv

Barn kommer till förskolan med varierande erfarenheter av språk. Förskolan har därför en betydande roll i barns tidiga språk- läs och skrivutveckling inte minst i ett likvärdighetsperspektiv. Förskolan behöver organiseras så att alla barn får tillgång till stimulerande språk- skriv- och läsfrämjande lärandemiljöer. Boken handlar om hur förskolan kan skapa sådana sociala språkmiljöer. Läs mer Boken bidrar med tydliga exempel från förskollärares vardagliga arbete. Den är uppbyggd utifrån tre teman med inriktning mot språk och bidrar med en modell som visar de lärandestrategier som kännetecknar en social språkmiljö: omsorgsstrategier kommunikativa strategier och lekstrategier. Författarna kommer både från praktiken i förskolorna och från forskarkåren och arbetar aktivt med frågor som handlar om barns språkutveckling. Boken riktar sig till förskollärarstuderande lärarutbildare förskollärare och andra verksamma i förskolan samt forskare inom pedagogik och didaktik. Den lämpar sig mycket väl för kollegialt lärande i förskolan och för diskussioner i arbetslag. Om författarna Huvudredaktörer är Martina Norling filosofie doktor i didaktik och universitetslektor vid Mälardalens högskola och Maria Magnusson filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Linnéuniversitetet.

Läs mer om Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv

Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv

Ordböcker & Språk

Hitta Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv även hos:




Rulla till toppen