Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv

Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv

Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker. Läs mer Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper. I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan? Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Om författarna Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Läs mer om Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv

Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv

Samhälle & Politik

Hitta Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv även hos:




Rulla till toppen