Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgångsfaktorerna i mångkulturella skolor? Avgörande är inte bara en skolkultur där elever kan vara olika utan även, som Mats Trondman skriver i bokens sammanfattande analys: att eleverna kan lära sig så att de lär sig att de kan lära sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare och elevvårdspersonal med intresse för skola och utbildning i ett mångkulturellt samhälle.

Läs mer om Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skolframgång i det mångkulturella samhället

Psykologi & Pedagogik

Hitta Skolframgång i det mångkulturella samhället även hos:




Rulla till toppen