I huvudet på en magdansös

I huvudet på en magdansös

Dansös, sångerska, skådespelerska, artist, koreograf och före­dragshållare. Rozita Auer berättar om sitt liv och sin mång­fasetterade karriär I en tidig intervju sommaren 1972 frågade journalisten Greta Appelgren: Varför började du med orientalisk dans? Var det för att väcka uppseende och få pub­l­ic­itet? Nej, det berodde helt på en slump, svarade Rozita. Jag träffade en indisk dans­are medan jag var med i en musikteatergrupp på ABF, som Elisaveta von Gersdorff Oxenstierna ledde. Jag och indiern framförde ett indiskt dansnummer på olika platser i Stockholm. Efter att ha uppträtt på Medborgarhuset träffade jag en turk­isk man som satt i publiken. Han tyckte att jag hade talang för att dansa och att jag skulle bli en bra orientalisk dansös. Jag blev hembjuden till hans familj. Sedan lärde han och hans fru mig de grundläggande rörelserna i den orientaliska dansen. Oavsett om det var hennes avsikt eller inte så förde detta Rozita in i offentligheten. Rozita Auer introducerade orientalisk dans i Sverige 1969. Hon har medverkat i uppsättningar på Dramaten, Stadsteatern, Operan, Folkoperan och Chinateatern; samt i flera film­er och TV-produktioner. Hon har spelat revy och har samarbetat med Olof Buckard på Klara­teatern och i kyrkor. Hon medverkade även i Tingel Tangel på Tyrol med Hasse Alfredson och Povel Ramel. Boken är personlig och självutlämnande och beskriver uppväxten och karriärens vindlande vägar och hur Rozita efter att ha dansat i 33 år fortsätter karriären som sångerska, koreo­graf och föredragshållare.

Läs mer om I huvudet på en magdansös

I huvudet på en magdansös

Konst

Hitta I huvudet på en magdansös även hos:




Rulla till toppen